امتیاز: 
تعداد مشاهده: 35572 بار
ضربان قلب طبیعی

ضربان قلب طبیعی

 

عوامل زیادی بر روی آهنگ ضربان قلب تاثیر دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سایز و وضعیت بدن و میزان فعالیت‌های بدنی اشاره کرد. بهترین راه برای اندازه‌گیری ضربان قلب این است که به سادگی نبض خود را اندازه بگیرید، روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که همگی به شما کمک می‌کنند دریابید که آیا ضربان قلب طبیعی دارید یا خیر.

ضربان قلب طبیعی چیست؟
برای یک بزرگسال در حال استراحت، ضربان قلب طبیعی بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه است. برای یک ورزشکار تعلیم‌دیده، ضربان قلب طبیعی در حال استراحت حدود 60 ضربان در دقیقه است. برای بزرگسالان سالم، کاهش ضربان قلب در حالت استراحت به طور کلی به معنی کارکرد بهتر قلب و آمادگی جسمانی بیشتر است.
برای اندازه‌گیری ضربان قلب کافی است خیلی ساده نبض خود را بگیرید. برای این کار کف یک دستتان را رو به بالا نگه دارید، سپس دو انگشت از دست دیگرتان که بهتر است انگشت حلقه و انگشت سوم خود را روی مچ و در طرف شست آن دست قرار داده و مقدار خیلی کمی فشار دهید تا نبض خودتان را احساس کنید.
یک روش دیگر هم برای اندازه‌گیری نبض وجود دارد. انگشت اشاره و انگشت وسط خود را روی گردن، در سمت لوله تنفسی قرار دهید. وقتی که نبض را زیر انگشتانتان حس کردید، تعداد نبض‌ها را در مدت 10 ثانیه شمارش کنید. زمان را می‌توانید با یک زمان‌سنج یا عقربه ثانیه‌شمار ساعت مچی نگه دارید. وقتی تعداد نبض‌های خود را در مدت 10 ثانیه شمارش کردید، آن را در عدد 6 ضرب کنید تا تعداد ضربان قلبتان را در یک دقیقه به دست آورید. به یاد داشته باشید که عوامل زیادی می‌توانند در آهنگ ضربان قلب تاثیر بگذارند. این عوامل عبارتند از:
• سطح فعالیت بدنی و میزان ورزش روزانه
• تناسب اندام
• دمای هوا
• وضعیت بدن (به عنوان مثال ایستاده یا به حالت دراز کشیده)
•احساسات و عواطف
• اندازه و سایز بدن
• مصرف یا عدم مصرف دارو
با وجودی که طیف گسترده‌ای برای ضربان قلب عادی وجود دارد، اما اگر ضربان قلب به طور غیر معمولی بالا یا پایین باشد، می‌تواند وجود یک مشکل اساسی و مهم در بدن را نشان دهد. بنابراین اگر ضربان قلب شما در حال استراحت همواره بالای 100 ضربان در دقیقه و یا کمتر از 60 ضربان در دقیقه است حتماً با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر علائم یا نشانه‌های دیگری مانند غش، سرگیجه یا تنگی نفس دارید. در حالت اول (بیش از 100 ضربان در دقیقه) به این مشکل "تاكي كاردي" و در حالت دوم (کمتر از 60 ضربان در دقیقه) به آن "برادي كاردي" گفته می‌شود.

نظر کاربران

  • از فرم زیر برای ثبت دیدگاه خود استفاده بفرمایید.
  • مسئولیت محتوای دیدگاه کاربران بر عهده ی خود آنان می باشد.

نظر خود را در مورد این مطلب از طریق فرم زیر بنویسید